Gemeente Voorst

Het is de groenste gemeente van Europa en ze maakten een krachtig statement met de revitalisering van het gemeentehuis dat in 2022 werd opgeleverd. Duurzaam, circulair, hergebruik van oude materialen, koeling en verwarming middels onder meer een ijskelder en een winddichte gevel door het gebruik van kalkhennep.

Een warm hart

Kortom, statements gaat deze plattelandsgemeente niet uit de weg. Een warm hart voor de 12 dorpskernen met in totaal ruim 25.000 inwoners, waar op grote schaal wordt gewerkt aan participatie en de gemeente zo transparant mogelijk wil werken.

Trots op deze opdrachtgever

Een opdrachtgever waar wij trots op zijn, waarbij we een aantal super toffe producties hebben geleverd. Een afscheidsfilm voor de gepensioneerde burgemeester, een welkomstfilm voor de nieuwe burgemeester en tijdens Corona heel snel samengestelde Sinterklaasfilmpjes met de waarnemend burgemeester.

Meest recente opdracht!

Onze meest recente productie is een wervingsfilm waarbij de gemeente Voorst op zoek is naar nieuwe collega’s om het team van in totaal zo’n 230 mensen te versterken.

Bak koffie doen?

Donec et enim vitae tellus auctor menean leo diamfeugiat nulla sed. consequat venenatis est. Praesent commodo consequat pharetra.
DasTof_logo site - 2

Afscheidsfilm voormalig burgemeester Jos Penninx

Een uniek afscheidscadeau met een prachtige blauwdruk van de Voorster samenleving, aangeboden namens de inwoners van de gemeente Voorst. Medewerkers van het gemeentehuis leverden ons de namenlijst, aan ons de taak om filmische portretten te maken.

Naturel

Een van de kenmerken van ons werk is, dat we graag de puurheid van de beleving vastleggen. Dat kan in woord en beeld en in dit geval bewegende beelden. Naturel betekent in deze, dat we géén spelregels verbonden aan het gesprek met de inwoners. Er lag geen draaiboek met voorgekauwde teksten en het was ook niet de bedoeling dat de mensen die zelf maakten.

Gesprekken zonder spanningen

Om dat te bereiken begonnen we de interviews al voordat de camera’s draaiden. ‘Je microfoon doet het’ was de opmerking van de geluidsman, ten teken dat er werd gefilmd maar dat hadden de hoofdpersonen niet in de gaten. Daarmee kwam de focus van de geïnterviewde op het gesprek met degene tegenover zich en begonnen de camera’s zonder aankondiging te draaien. Het resultaat; de mensen in hun vertrouwde omgeving en een eigen gesprek zónder spanningen over de opnamen.

‘Showroom’ of ‘De Stoel’

Wie deze programma’s ‘van vroeger’ nog kent, zal gelijkenissen zien. Prachtige portretten waarbij de geportretteerde zelf aan het woord is en zo min mogelijk wordt onderbroken. Ieder mens heeft verhalen en kan ze vertellen, als je ze maar de vrijheid en spreektijd geeft.

Eindresultaat

Welkomstfilm burgemeester Paula Jorritsma-Verkade

Enthousiast als de gemeente Voorst was over de afscheidsfilm, werd ons ook de opdracht gegund om een welkomstfilm voor de nieuwe burgemeester te maken. Minder groot qua omvang en tijd, maar het ‘dichtbij de mens’ moest er zéker in terugkomen.

Ruw en grappig

Ook nu gingen we zonder locaties scouten en mensen screenen aan het werk. Uiteraard wel met een uitgekiend draaiboek en nauw overleg met het gemeentehuis. Het maakte het resultaat van de film soms wat ‘ruw’ door bijvoorbeeld de wind of verrassingen op bepaalde plekken in de gemeente, soms ook grappige uitspraken zoals ‘je nieuwe baantje’, de verbaasde blikken van een groep mensen over hun nieuwste dorsgenoot of wat te denken van de meneer in Wilp die continu op zoek is naar de regisseur achter de cameraman.

Loat goan!

Maar we zagen mensen voor de camera die ontspannen konden zijn zonder druk op de ketel v.w.b. wensen en eisen. Géén opdrachten, geen geschreven teksten maar ook hier een ‘go with the flow’. ‘Loat goan’ zeggen ze dan in de gemeente Voorst en dat ging heel goed!

De vulshots hebben we separaat gemaakt en later toegevoegd, dit om de snelheid van de gesprekken en onze eigen flow niet te onderbreken.

Eindresultaat

Wervingsfilm

De gemeente Voorst heeft diverse vacatures en is well connected met social media en een eigen YouTube kanaal. Opvallen doe je dan door een wervend filmpje te maken en rond te laten gaan via de diverse kanalen.

Meer precisie

Deze opdracht vergde meer precisie en dus lieten we ons uitvoerig rondleiden door het gemeentehuis om kennis te maken met bijvoorbeeld lichtinval, akoestiek maar ook voor het vastleggen van filmische omgevingen. Daarmee doe je ook inspiraties op over de wijze van filmen alsmede de volgorde.

Beweging en afwisseling

Opdrachtgever en hoofdpersonen bogen zich over de teksten, wij hielden ons bezig met de beeldvorming en snelheid van de film. Een uptempo vanwege de dynamische werkplek, veel beweging en afwisseling in de beelden.

Rode draad en de hamer

De opbouw van de wervingsfilm is een rode draad in het geheel, dat begint op de werkvloer en op locatie, kan leiden tot intern overleg met vervolgens het debat in de raadszaak en het besluit dat wordt genomen.

Eindresultaat